Jackson Pollock

De stijl van de Amerikaanse kunstschilder Jackson Pollock behoorde tot de abstract expressionistische school. Bij zijn schilderstijl ligt de nadruk op de handeling van het schilderen. Dit wordt dan ook wel action painting genoemd. De kwasten waarmee Pollock “schilderde”, waren volledig verzadigd met flinke hoeveelheden verf. Door een zwaaiende slagbeweging te maken met de kwast ontstonden er grillige gekleurde slierten op het doek dat op de grond geplaatst was. Daarnaast druppelde er spetters verf in het rond. Dit heeft dan ook de naam van dergelijk werk bepaald, namelijk drippings.

Deze out-of-the-box techniek werd dan ook het handelsmerk van Pollock, en in 1947 deed hij dan ook de bekentenis dat hij zich op de vloer meer op zijn gemak voelde. Door de mogelijkheid om rondom het ontstane kunstwerk te lopen voelde Pollock zich meer onderdeel van het schilderij en dichterbij de kunst. Hij kon zo letterlijk werken vanaf vier richtingen waarmee hij de kans benutte om zich letterlijk in zijn schilderij te begeven.

Interessant feitje is dat er maar liefst twee schilderijen van de hand van Pollock in het rijtje duurst verkochte schilderijen staan. Een schilderij genaamd Number 17A is daar één van. Het werk werd in 1948 door Pollock gemaakt en bestaat uit olieverf op vezelplaat. Het werd in 2015 voor maar liefst 200 miljoen dollar verkocht aan biljonair Kenneth C. Griffin.

Het tweede schilderij, eveneens gemaakt in 1948, werd in 2006 verkocht voor een “luttele” 140 miljoen dollar. Ook dit is een schilderij van vezelplaat met daarop olieverf, en meet 240 bij 120 centimeter. De Mexicaanse zakenman David Martinez is de gelukkige eigenaar van het kunstwerk.

Door de zeer karakteristieke techniek welke Pollock toepaste in zijn schilderijen, kreeg hij van tijdschrift Time de bijnaam Jack the Dripper. Hierin is duidelijk de verwijzing naar zijn voornaam te herkennen, alsmede de drip-painting techniek waarmee hij “schilderde”.

Blue Poles, beter bekend als Number 11, is nog zo’n wereldberoemd abstract expressionistisch schilderij gemaakt door Pollock. Op het moment dat Pollock dit schilderij maakte, had hij een voorkeur voor het geven van nummers in plaats van namen aan zijn werken. Vandaar dat dit schilderij eigenlijk No. 11 heet. Pas in 1954, twee jaar nadat het schilderij gemaakt was, kreeg het de naam ‘Blue Poles’. Dit was toen te bewonderen op een expositie in de Sidney Janis Gallery.

apptheme